cgboard - classic games

Normale Version: Emulation-Talk
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(03.05.2023, 13:47)Juttar schrieb: [ -> ]Es gab ein kleines Update.

Zitat:What's new in 1.15.2
  • Assorted minor crash fixes ([#17401], [#17399])
  • Fix Android 12 support in the Android VR build (avoid scoped storage) ([#17398])

Besides: Was hatte ich noch mal geschrieben?

(03.05.2023, 03:07)Juttar schrieb: [ -> ]Was ich wirklich loben muß ist PPSSPP. Das ist jetzt ... hm ... ich glaube, das vierte PSP-Spiel, das ich durchspiele; und PPSSPP macht das alles ohne zu mucken mit.

Tja. Und kurze Zeit später hatte ich einen reproduzierbaren Absturz in Innocent Sin entdeckt. Wenn man sich im Detektivbüro eine Übersicht von seinen gesammelten Gerüchten verschaffte, stürzte der Emulator sang- und klanglos ab, wenn man sich das erste Gerücht anschaute, das einem von Dämonen verraten wurde - aber auch nur dann. Wie auch immer; hab' es eben gerade gecheckt: V1.15.2 hat diesen Fehler behoben. Smile
Und noch ein kleines PPSSPP-Update.

Zitat:What's new in 1.15.3
  • Assorted minor crash- and other fixes ([#17406], [#17414], [#17415], [#17422])
  • Android: Allow launch by content URI (for frontends) ([#17425])
  • Control mapping: Fix bugs in mapping UI causing trouble with some controllers ([#17412], [#17420])
Genau in dem Moment, in dem ich PPSSPP erst mal abgehakt habe, erscheint ein neues Update. Rolleyes 

Zitat:What's new in 1.15.4
  • Tilt controls: Restore "Low end radius" control ([#17489])
  • Android: Restore the ability to choose "display" (hardware scaler) resolution ([#17473])
  • Improve the workarounds for the DJ Max games ([#17467])
  • Android: Fix running some file formats directly from the Downloads folder ([#17466])
  • OpenGL: Restore most of the lost performance on low-end hardware from the shader variant reduction ([#17440, [#17439]])
  • Add a simple profiling tool to check CPU usage by the GL backend ([#17475])
  • Loader: Fix bug preventing WWE 2009 from starting ([#17435])
  • Misc minor fixes and optimizations ([#17442], [#17457], [#17486], [#17446], more)
Von BigPEmu erschien ein neues Update.

Zitat:Version 1.06
- New scripting system. In developer mode, scripts are auto-recompiled on startup. Developer options are also available to automatically detect script changes while the application is running. Compiled scripts must be enabled through a new Script Modules feature.
- A new script is included which allows Cybermorph to render polygons/textures at the native resolution.
- An option for adjusting MSAA has been added to the video settings. This is only relevant to things which use the native depth buffer, like the new Cybermorph script.
- A new script is included which allows uncapping the framerate in Alien vs. Predator.
- A new script is included which fixes flickering in the Brett Hull Hockey prototype.
- A simplified CRT library along with a whole bunch of BigPEmu-specific API functionality is included in the scripting system via the Scripts/bigpcrt library.
- Basic native DLL (CDECL) call functionality has been implemented in the scripting API, so that others can take the initiative to start implementing things like RetroAchievements as desired.
- Added native mouse input support. (must be enabled in the input settings) Mouse movement and buttons can be bound to analog, rotary, and digital inputs interchangeably.
- Some more work on debugger-enabled builds has been done behind the scenes, but this shouldn't affect anything user-facing just yet.
- Even more terrible secrets have been added.
- Made sure native rendering works even with a Screen Effect active. However, this isn't generally a recommended combination, as the effect will be sourcing from a native-resolution buffer instead of a Jaguar-resolution buffer. (post-Patreon build addition)
- Added a -conout command line option. Under Windows, this spawns a console and directs log output here instead of to a file. (post-Patreon build addition)
- The breadth of functionality encompassed by the scripting system is too vast to cover here, so I've made a video to highlight some of the features and explain how the existing scripts work: https://youtu.be/y4gXxSmLOg4
- Please help me out with support on social media and Patreon! Things have continued to be rough on the health front lately, and I've found it's getting harder to use Twitter to reach my actual target audience, so I'm depending more on organic word of mouth to spread project news and hopefully bring in support.

Edit: Dieses Script für Brett Hull Hockey beseitigt tatsächlich das Flackern. Andere Bugs (Absturz bei Arena Football '95, Timing-Probleme bei Doom, Grafikfehler bei Pitfall - The Mayan Adventure) wurden nicht behoben. Noch was: Auf meinem Rechner leiert der Ton jetzt häufiger und knistert auch hier und da. Das Erhöhen des Puffers ändert daran nichts. Ich hoffe, das alles wird noch ein wenig optimiert.
Nintendo hat veranlaßt, daß Dolphin von Steam entfernt wird. Auch, wenn ich diese Version nie genutzt habe, erwähne ich das mal hier.

War ja eigentlich schon zu erwarten. Gegen die freie Verteilung kann Nintendo kaum vorgehen, aber bei einem großen Digitalvertrieb kommen die geschulten Anwälte leicht ran. Wobei mich das immer an die Geschichte mit "Bleem" erinnert, die letztendlich auch zum Nachteil von Sony ausging. Naja, muss man aber erst mal gegenhalten können.
(28.05.2023, 08:39)Heinrich Reich schrieb: [ -> ]Wobei mich das immer an die Geschichte mit "Bleem" erinnert, die letztendlich auch zum Nachteil von Sony ausging.

Zum damaligen Zeitpunkt war die Playsie ja noch aktuell, während ich den jetzigen Schritt von Nintendo (obwohl juristisch bestimmt im Recht) als völlig unnötig ansehe. Das kratzt doch bestimmt wieder an deren Image. Ist Nintendo nicht gerade erst unangenehm aufgefallen durch unseriöse Lootbox-Mechaniken im letzten Mario Kart?
Aber die wollen doch ihre alten Spiele immer wieder erneut verkaufen. Erst per Emulator auf der Wii, dann nochmals mit einem anderen Emulator auf der WiiU und ein weiteres Mal mit (vermutlich) dem gleichen Emulator auf der Switch. Schön jedes Mal die Wale melken Rolleyes.

Machen die anderen natürlich auch, aber gefühlt nicht ganz so extrem (also wenigstens eine Stufe rückwärtskompatibel).
(29.05.2023, 09:38)Heinrich Reich schrieb: [ -> ]Aber die wollen doch ihre alten Spiele immer wieder erneut verkaufen. Erst per Emulator auf der Wii, dann nochmals mit einem anderen Emulator auf der WiiU und ein weiteres Mal mit (vermutlich) dem gleichen Emulator auf der Switch.

Welche Wii-Spiele laufen denn auf der Switch? Confused
(27.05.2023, 15:52)Juttar schrieb: [ -> ]Nintendo hat veranlaßt, daß Dolphin von Steam entfernt wird.

Ist gestern auch bei Heise angekommen.

Nintendo lässt Dolphin-Emulator von Steam entfernen
WinUAE 5.0.0 ist da!

Zitat:4.10.x bugs fixed. Fully cycle-accurate unexpanded Amiga 500 emulation.
WinUAE 4.9.x/4.10.x bugs fixed
  • AGA-only sprite buffer overflow that can cause random side-effects.
  • CIA synchronize clock drift fixed.
  • Many GDI mode bugs fixed.
  • Integer scaling works correctly in Overscan+ and higher modes.
  • “Remove interlace artifacts” was unreliable and caused graphics corruption in accurate modes.
  • SCSI CD command READ TOC, format type 0 returned invalid data.
  • Serial port and inter-process serial port was unreliable in accurate modes.
  • VHPOSW/VPOSW mid-screen vertical and horizontal changes are now more accurately emulated. Smooth Copper / Up front demo specific hack is (finally!) not needed anymore and was removed.
  • Multiple chipset emulation (bitplanes, sprites, blitter) bug fixes.
Older bugs fixed
  • A600 non-expanded Quickstart incorrectly had RTC enabled.
  • D3D11 mode scanlines/masks are not affected by scaling anymore.
  • Fixed possible crash in floppy emulation and when exiting GUI.
  • Inserting supported non-Amiga formatted disk image (for example PC DOS formatted disk image) in standard Amiga 3.5″ DD drive was rejected, drive compatibility check didn’t accept standard 3.5″ DD drive. Image was accepted if drive was 3.5″ HD drive.
  • Mounting executable as HD floppy image created broken disk structure if file was larger than 1329664 bytes.
  • Notification icon -> Floppy drives: DF1, DF2 and DF3 selected image from DF0:
  • On the fly switch from AGA to OCS/ECS and then back didn’t always restore original AGA background color.
  • Picasso IV flash ROM emulation support.
  • Prometheus PCI bridge PCI config space byte wide access endian swap fix.
  • ROM rescan in ini mode didn’t clear previously detected ROMs.
  • uaegfx and hardware emulated RTG board and emulation window smaller than RTG resolution: part of right or bottom of display was clipped.
New features/updates: UI
  • Added new KS ROMs to ROM scanner.
  • Added Disable keyboard and Disable game controllers when mouse not captured options to Pri & Extensions panel.
  • Added custom data path configuration to Paths panel. Data path = default path where config files, logs, statefiles etc are loaded and saved.
  • Bring GUI window on top if emulation window gets left mouse button double click or F12 (or configured GUI key) key press and GUI is open. Close GUI if ESC is pressed when GUI is open and emulation window has focus.
  • FloppyBridge write protection status in GUI is now mirroring real drive floppy protection status.
  • Hardware info panel shows complete memory map when emulation has been started.
New features/updates: emulation
  • 1.5M Chip RAM size is now supported in all configurations. (Except if JIT is enabled)
  • Added screen rotation support, to fully support Fast Draw Showdown (American Laser games) game that had 90 degree rotated display. D3D 9 and D3D 11 modes only.
  • ECS Denise superhires sprite accurate color selection emulation (“scrambled” odd/even palette access).
  • Keyboard reset handling changed, now system is kept in reset as long as keys are kept pressed.
  • Programmed native display mode support improved, automatic aspect ratio correction improved.
  • RTG hardware sprite (mouse cursor) is now properly clipped when near edges of screen.
  • “Reset warp mode” implemented. Start emulation in warp mode, automatically switches off when running program or KS ROM shows something on screen.
  • Serial port now have separate options to enable/disable handshake/status pin emulation (RTS/CTS/DTR/DTE/CD) and Ring Indicator.
  • uaegfx RTG P96Prefs support.
  • Striker Manager and Multi-Player Soccer Manager dongle emulation.
  • Statefile complete blitter state save/restore is now fully supported in cycle-accurate modes. Previously blitter was force-finished before saving state.
  • Ultra extreme overscan mode now includes blanking regions, HV sync and Composite sync regions drawn using grid pattern.
Possible Breaking change: default keyboard layout changed
  • Key left of backspace (key that does not exist in PC keyboards) is now mapped to F11 and key between zero and above key is now mapped to key in same physical location as key in Amiga keyboard. Input panel has checkbox that swaps these two keys.
  • Key above shift and left of enter is now mapped to same physical location as key in Amiga keyboard.
  • Strange German-only keymap special #-key mapping removed.
And more!
Die beste WinUAE Version ever. Was Toni Wilen hier noch im Detail noch rausholen kann erstaunt mich immer wieder. Und das nach über 20 Jahren. Smile
Für mich jetzt nicht ganz so interessant; trotzdem denke ich, daß ich an dieser Stelle ruhig die Fortschritte von RPCS3 zeigen kann:

Wahnsinn wenn man sich die Unterschiede mal bewusst macht. Dass die PS3 so unglaublich schwer zu emulieren ist, dass heute, über 15 Jahre später, noch Meilensteine erreicht werden - für so eine alte Konsole! Und dann hat man auf der anderen Seite zum Beispiel die Switch, die bereits kaum ein Jahr später via Yuzu so gut zu emulieren war, dass man darauf schon fast ganz normal Spiele durchspielen konnte.

War ne coole Zeit. Bevor ich mir Ende 2018 meine Switch gekauft hab, hatte ich eine längere Zeit Zelda via Yuzu gespielt und das lief größtenteils wunderbar.
Und mein geliebtes P5 hab ich 2018 ebenfalls via RPCS3 durchgespielt. Das lief da auch schon fantastisch.
(09.06.2023, 10:01)purpur schrieb: [ -> ]Wahnsinn wenn man sich die Unterschiede mal bewusst macht. Dass die PS3 so unglaublich schwer zu emulieren ist, dass heute, über 15 Jahre später, noch Meilensteine erreicht werden - für so eine alte Konsole!

Hab' die sogar gerade mal wieder in Betrieb (mußte mir schließlich Tekken Tag Tournament HD angucken). Was mich aber an RPCS3 wahnsinning machen würde, ist dieser ständige Kompilierungshinweis. Ob man den auch ausstellen kann?
Oh weiß ich gar nicht mehr. Das war damals meine einzige Erfahrung mit dem Emulator und das ist 5 Jahre her. Jetzt wo du es sagst, stimmt, da war was. Ich glaube der musste jedes Mal kompilieren, aber ist es nicht so, dass das nur beim ersten Mal so lange dauert und danach immer recht zügig geht (so wie das auch heute noch bei manchen nativen Spielen ist)?
RPCS3 rennt wirklich super
aktuell 2 spiele getestet mit skate 3 und top spin 4 - beide rennen perfekt!
(09.06.2023, 10:10)Juttar schrieb: [ -> ]Was mich aber an RPCS3 wahnsinning machen würde, ist dieser ständige Kompilierungshinweis. Ob man den auch ausstellen kann?

Gerade gegoogelt: kann man. Smile
RPCS3 ist einfach nur genial!!
mittlerweile mehrere spiele gespielt/angetestet. rennen alle auf 60+ fps und flüssig wie butter.
für die einzelnen spiele gibt es verschiedene einstellungen + patches zu beachten.

spiele die ich mittlerweile gespielt habe:

Fight Night Round 4
God of War Collection (beinhaltet God of War 1 + God of War 2)
God of War 3
PES 2013
Skate 3
Top Spin 4
Wer weiß, vielleicht kommt für mich ja auch nochmal eine Phase in der ich mich mit einem Emulator beschäftigen muss. Vielleicht ja bei Persona 3? Zumindest wenn sich mein bisher negativer Eindruck von der Portable-Version nicht noch ändert, mal gucken. Aber ansonsten, die letzten Jahre gab es da keinen Bedarf, wüsste jetzt auch kein PS3- oder sonst irgendein Konsolenspiel welches ich vermisse. Da gibts nix und die Wichtigsten hab ich damals schon gespielt als ich selber noch eine PS3/Xbox 360 hatte. Aber ja, genial ist das auf alle Fälle!
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