cgboard - classic games

Normale Version: Emulation-Talk
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(24.07.2023, 12:44)Juttar schrieb: [ -> ]Oh, ein DuckStation-Update. Kommt ja auch nicht mehr soo oft vor.
Ganz im Gegensatz zu PCSX2... alle Viertelstunde hat man das Gefühl Rolleyes Big Grin.
(24.07.2023, 14:11)Gadler schrieb: [ -> ]
(24.07.2023, 12:44)Juttar schrieb: [ -> ]Oh, ein DuckStation-Update. Kommt ja auch nicht mehr soo oft vor.
Ganz im Gegensatz zu PCSX2... alle Viertelstunde hat man das Gefühl Rolleyes Big Grin.
da sagste was...
beim rpcs3 wirklich gefühlt alle 10 minuten Big Grin
(24.07.2023, 14:11)Gadler schrieb: [ -> ]Ganz im Gegensatz zu PCSX2... alle Viertelstunde hat man das Gefühl Rolleyes Big Grin.
(24.07.2023, 14:48)selectahpat schrieb: [ -> ]beim rpcs3 wirklich gefühlt alle 10 minuten Big Grin

Einen guten dritten Platz würde ich noch Dolphin einräumen. Smile
(24.07.2023, 14:52)Juttar schrieb: [ -> ]
(24.07.2023, 14:11)Gadler schrieb: [ -> ]Ganz im Gegensatz zu PCSX2... alle Viertelstunde hat man das Gefühl Rolleyes Big Grin.
(24.07.2023, 14:48)selectahpat schrieb: [ -> ]beim rpcs3 wirklich gefühlt alle 10 minuten Big Grin

Einen guten dritten Platz würde ich noch Dolphin einräumen. Smile
perfekt hehe Smile
(20.06.2023, 15:29)Juttar schrieb: [ -> ]Endlich werden Sprachdateien in PCSX2 unterstützt.

Und es wird von Update zu Update immer deutscher! Geschockt

[Bild: pcsx2qlew8.png]
Es gibt ein neues Update von BigPEmu:

Zitat:Version 1.07
- Jaguar VR support is here, with head tracking and stereoscopic rendering.
  - A new Head Tracker input device type has been added, along with some options for converting analog inputs to tracker angles.
  - Stereoscopic rendering is fully implemented, and integrated into the scripting system.
  - Check out all the new settings in the Video/VR menu.
  - The scripting system has the potential to add Head Tracker support and stereoscopic rendering to any Jaguar title, so more Jaguar VR games may be coming!
  - This video demonstrates and explains some of the new VR functionality: https://youtu.be/BAJjzlrsbis
- Added an OpenVR plugin to support the new Jaguar VR implementation.
- A new script is included to implement stereoscopic rendering and enable Head Tracker support in the final/retail version of Missile Command 3D.
  - To map the head tracking through any analog input with the script enabled: set the second input device type to "Head Tracker", and bind the second device's analog inputs to whatever pleases you.
  - To enable stereoscopic rendering with the script enabled: go to Script Settings in the menu and enable the stereoscopic rendering option. Stereo-capable scenes will be rendered using the emulator's selected VR/anaglyph 3D settings.
  - When VR is enabled (via the Video/VR settings) and successfully initialized, if a compatible headset is present, its orientation will automatically feed the Head Tracker input.
  - Stereoscopic rendering was never actually implemented in MC3D, this is a brand new software feature designed to fully realize the potential of Jaguar VR.
- Fixed a Blitter issue with DCOMPEN in phrase mode. (introduced in the Patreon-exclusive 1.061 build)
- Lots of changes/additions for developer mode, and separate debugger-enabled builds are now available from the official web site. Check the ReadMeDev.txt file in the debugger-enabled build distribution for more information. (introduced in the Patreon-exclusive 1.061 build)
Ich erwähne an dieser Stelle mal pureikyubu (ehemals Dolwin). Was GameCube-Emulation anbelangt, wird das wohl noch lange keine vernünftige Alternative zu Dolphin darstellen. Ein paar Worte darüber verlieren kann man aber ruhig. Ziel und Zeck des Emulators:

Zitat:The goal of the emulator is to research the hardware features of GameCube and reverse engineer technologies used to develop games for this platform.

Gerade erschien Version 1.1. Smile
(05.08.2023, 11:38)Juttar schrieb: [ -> ]Es gibt ein neues Update von BigPEmu

Und schon wieder:

Zitat:Version 1.071
- Fixed a bug which was causing the VR Swap Eyes setting to be incorrectly tied to other settings. This probably explains reports from some users of being "cross-eyed" by default.
- Added stereoscopic rendering support for the GPU list variant used by the MC3D stage 1-3 boss.
Diese ganzen Tippfehler und falschen Flaggen in der PCSX2-Spieleliste fand ich ganz schön nervig. Seit

Zitat:GameList: Support adding custom titles and/or regions to files

hat sich das erledigt. Pleased
Dolphin bietet jetzt Dark-Theme-Unterstützung und wirkt dadurch (imho) viel augenfreundlicher. Smile
Von 3dSen ist gerade Version 0.9.7 erschienen.

Zitat:I'm very happy and proud to release two of the most massive and technically challenging profiles: Blaster Master and Super Spike V'Ball
Von der DuckStation gab es gerade ein relativ großes Update:

Zitat:
  • Add Zydis (Stenzek)
  • Add biscuit and riscv-disas (Stenzek)
  • Add SPIRV-Cross (Stenzek)
  • Add WinPixEventRuntime (Stenzek)
  • Add D3D12MA (Stenzek)
  • Update Vulkan headers (Stenzek)
  • Add reshadefx (Stenzek)
  • 68eb32f: dep/reshadefx: Fix building on MacOS/Linux (Stenzek)
  • Switch to Qt 6.5.0 on Windows (Stenzek)
  • Use project referencing instead of .lib linking (Stenzek)
  • Refactor main loop (Stenzek)
  • bb60170: Move frontend-common to util/core (Stenzek)

Leider wird dadurch das Flackerproblem bei 2-D-Elementen nicht behoben - aber : Ich hatte (glaube ich) mal erwähnt, daß ich das selbst beheben kann, wenn ich die Grafikschnittstelle auf Software umschalte. Das Problem war dann aber, daß das 2-D-Scrolling ruckelte. Das ist jetzt nicht mehr so. Hab' das jetzt mal anhand von Worms getestet (weil dort munter in alle Richtungen gescrollt wird). Da ruckelt jetzt nichts mehr. Wie lange nicht mehr, weiß ich nicht - weil ich nicht bei jedem Update alle Grafikschnittstellen teste. Dafür habe ich seit der letzten Aktualisierung ein anderes Problem - von der Update-Funktion kommt jetzt nur noch:

[Bild: updatecqdoc.png]

Hm. Hoffentlich nur ein temporäres Problem.
Der DuckStation-Update-Fehler wurde behoben.

Zitat:Fix TLS plugin not getting included

Ich kann zwar mit "TLS plugin" nichts anfangen, aber die Fehlermeldung erscheint nicht mehr. Smile
Es gibt eine neue Version von BigPEmu.

Zitat:Version 1.08
- JagLink support is here!
  - Max player count is supported in AirCars and BattleSphere, with the potential for any number of emulated Jaguars to be networked together.
  - Special splitscreen functionality has been added.
  - Works over Internet/LAN or locally via loopback.
    - Don't expect anything to be playable or stable over the Internet unless you've got LAN-like latency and no packet loss.
  - When the central host loads a saved state, it's automatically propagated to all clients.
  - Here's a video which goes over all of the network features and demonstrates a splitscreen setup: https://youtu.be/b2e7Vl4aLps
- Added -cfgpath and -cfgpathabs command line options. This overrides the default config path, useful for splitscreen instances.
- Added -windowx and -windowy command line options. Useful for tiling out instances for splitscreen play.
- Added a -noborder command line option. Removes the border from the window in windowed mode, best used with -windowx, -windowy, -forcewidth, and -forceheight.
- Added an -alwaystop command line option. Keeps the window always-on-top, also useful for splitscreen mode.
- Added -netlisten, -netconnect, -netport, -netmax, -netloaddelay, -netpcldelay, and -nettcp command line options.
- Bumped the debugger protocol version, make sure you update to the latest Noesis if you're using the developer build.
Oh, von redream erschien heute ebenfalls ein Update (v1.5.0-1080). Mangels Changelog kann ich aber leider nicht sagen, was geändert wurde.
Auch, wenn ich immer besser mit der DuckStation zurechtkomme, ärgere ich mich hin und wieder über den Emulator. Seit dem letzten Update von gestern lassen sich die Bildschirmmitteilungen nicht mehr deaktivieren. Das heißt, der Menüpunkt dafür ist schon noch vorhanden - er bewirkt bloß nichts mehr. Na ja. Kommt vielleicht davon, daß ich immer das neueste Entwickler-Update installieren muß.
Wo ich aber schon mal dabei bin, etwas über die DuckStation zu schreiben: Ich hatte ja erwähnt, daß ich dort jetzt die Software-Grafikschnittstelle benutze, aus ... Gründen. Was mir dabei aufgefallen ist: Unter Vulkan und OpenGL hatte ich vorher kleinere Bugs. Mal einen reproduzierbaren klitzekleinen Ruckler in diversen Spielen oder einen kurzen Tonknackser beim Wechseln der Bildschirmmodi. Halt nichts Weltbewegendes. Seit meinem Wechsel zur Software-API sind die alle verschwunden. Ich würde sogar so weit gehen, die Software-Schnittstelle allgemein zu empfehlen. Es sei denn, man legt Wert auf die ganzen grafischen Verbesserungen. So was wie Progressive Scan ist beispielsweise ohne Hardware-Renderer noch drin; so etwas wie Geometriekorrektur leider nicht.
(30.08.2023, 05:48)Juttar schrieb: [ -> ]Seit dem letzten Update von gestern lassen sich die Bildschirmmitteilungen nicht mehr deaktivieren.

Seit dem gab es jeden Tag ein größeres Update - der Fehler wurde aber immer noch behoben. Für den Fall, daß der Parameter lediglich nicht in die Konfigurationsdatei geschrieben wird, habe ich in jene auch noch mal 'reingeguckt. Aber dort steht

Zitat:ShowOSDMessages = false

Also alles ganz korrekt, wie es sein soll. Da ich gerade was über die DuckStation schreibe, erwähne ich nebenbei, daß die letzte Aktualisierung eigenmächtig eine Einstellung abgeändert hat, und zwar wurde bei mir die Scaling-Einstellung von "Nearest-Neighbor (Integer)" auf "Bilinear (Smooth)" umgestellt. Ich schreibe das nur für den Fall, falls sich jemand wundert, daß das Bild plötzlich so matschig wirkt.
Neu in Denise (Nightlies) ist der IPF Support. Funktioniert soweit bestens. Smile
(30.08.2023, 05:48)Juttar schrieb: [ -> ]Seit dem letzten Update von gestern lassen sich die Bildschirmmitteilungen nicht mehr deaktivieren. Das heißt, der Menüpunkt dafür ist schon noch vorhanden - er bewirkt bloß nichts mehr.

Der Fehler wurde behoben. Puh, so ein Glück! Statusmeldungen auf dem Bildschirm finde ich bei Emulatoren ganz furchtbar.
Von PPSSPP ist Version 1.16.1 erschienen (wobei ich 1.16 tatsächlich verpaßt habe). Die Änderungen in 1.16:

Zitat:Special thanks to [Unknown] for the new JIT compilers, and fp64 for finally cracking the vrnd instruction.
  • RetroAchievements support ([#17589], [#17631], many more). See RetroAchievements on ppsspp.org.
  • New JIT backends:
    • RISC-V, based on IR
    • x86 JIT based on IR. Often faster than the existing one.
  • Input fixes
    • Improve behavior when analog and digital inputs clash ([#17960])
    • Combo mapping is now disabled by default ([#17673])
    • Android: Better tracking of devices names ([#17562], auto config)
    • Fix mapping custom touch buttons to analog inputs ([#17433])
  • Rendering performance and fixes
    • Fix flicker in WWE Smackdown vs Raw 2006 ([#18009]), video flicker in Naruto 2 ([#18008])
    • Fix bad colors in Syphon Filter: Logan's Shadow menu ([#17965])
    • On lower-end devices, avoid "uber" shaders due to performance and driver bugs ([#17449], [#17922])
    • Allow disabling V-sync on Android with Vulkan, more SDL platforms ([#17903], [#18087])
    • On Vulkan, reduce input lag when "Buffer graphics commands" is set to off ([#17831])
    • Assorted minor perf ([#17810], [#17505], [#17478], [#17471], [#17452], [#17446], [#17442])
    • Fix shadows in MotorStorm ([#17602]) (not actually a rendering problem)
    • Fix rendering issue in Lunar Silver Star ([#17451])
    • Add a cache for MakePixelsTexture, improving perf in God of War ([#17534])
    • Lots of software renderer improvements ([#17571], [#17569], [#17619], [#17621], [#17618], [#17609], ...)
  • Networking
    • HTTPS support now enabled in store and for RA on Windows, Android, Mac, iOS ([#17744], ...)
    • Ad-hoc: Fix for Metal Gear Acid issue with Link Battle ([#17947])
  • Texture replacement fixes
    • Fix Tactics Ogre texture issues ([#18001], [#18011])
    • Fix problem with anisotropic filtering ([#17930])
    • Fix glitches on D3D11 with KTX2 textures ([#17749])
  • UI changes
    • Color emoji support on some platforms ([#17854], [#17856])
    • Use TTF fonts on SDL where available (macOS, Linux/Steam Deck) ([#17844]), support HiDPI ([#17651])
    • Allow setting the PSP's MAC address directly ([#17755])
    • Better looking notifications ([#17606], [#17674], [#17672])
  • Cheats
    • Fix loading cheat dbs on Android devices with scoped storage ([#17834])
  • VR (Quest, other Android VR devices)
    • Cinema screen mode improvements ([#17704], [#17752])
    • Quest-only passthrough mode ([#17591])
    • Cleanups, compatibility fixes, make VR settings per-game ([#17636], [#17656], [#17598], [#17518])
  • Other
    • Fix horrible audio glitch in After Burner ([#18076])
    • Emulate the vrnd instruction accurately ([#17506], [#17549])
    • Fix timing issue causing slowdowns in MLB games ([#17676], [#17677])
    • UWP keyboard support, many other updates ([#17952], [#17974])
    • Allow choosing the display resolution on Android again ([#17473])
    • Fix issue running some file types out of the Download folder on Android ([#17466])

Die Änderungen in 1.16.1:

Zitat:
  • Moved RetroAchievements to the Tools tab in settings ([#18127])
  • Fix graphics regressions in Hot Shots Golf 2 / Everybody's Golf 2 and Final Fantasy Tactics ([#18142])
  • Fix hang on startup with OpenGL, that happened often if "buffer commands" was set to off.
  • Fix problem with the sc instruction that broke Beats ([#18133], [#18140])
  • Fix problem with the chat window accidentally closing on typing X ([#18135])
  • Fix some crashes, add some asserts and reporting hooks ([#18129])
  • Fix some text rendering in the software renderer ([#18126])

Und für Version 1.16.2 erwartet uns:

Zitat:
  • Fix hang when switching UMD with RetroAchievements enabled ([#18143])
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